Zvládanie náročných situácií

Zvládanie náročných situácií

alebo ako mať pod kontrolou seba a svoje reakcie

Karolína Noskovičová     |     28. apríl 2020

Stres je bežnou súčasťou nášho života. Prežívame ho v práci i doma. Sú chvíle, kedy na nás dolieha zvlášť intenzívne, či už kvôli množstvu práce, deadlinom, konfliktom alebo kvôli tomu, že nám na niečom veľmi záleží. Intenzívne sústredíme svoju pozornosť a investujeme veľa energie, aby sme to zvládli. Často tomu podriadime všetko, lebo vieme že si potom vydýchneme.

Súčasná situácia, spojená s pandémiou koronavírusu je náročná práve svojim neurčitým koncom. Vnímame neistotu, máme obavy o zdravie svojich blízkych a o svoju prácu, snažíme sa všetko zvládnuť a netušíme pritom ako dlho to celé ešte bude trvať. Spôsobuje nám to podvedomý stres, ktorý si ani nemusíme uvedomovať, no postupne v nás pôsobí. Snažíme sa ho často ignorovať alebo potlačiť.

 

Stres sa nedá potlačiť, ani sám nezmizne

 

Potlačiť stres však nie je možné. On nezmizne len preto, že ho nechceme. Stres vzniká ako naša automatická reakcia na signály ohrozenia. Núti nás k aktivite a chráni pred nebezpečenstvom. Po tom ako sa náš organizmus zmobilizuje, potrebuje regeneráciu. Ak zotrvávame príliš dlho v stave zvýšeného stresu a telo nemá priestor na regeneráciu, uvoľňujú sa v našom tele látky, ktoré pôsobia ako jedy. To sa deje v prípade dlhodobého,  kumulovaného stresu akým pre nás môže byť aj súčasná situácia. Preto sa ho potrebujeme naučiť zvládať a postupne budovať svoju odolnosť tak, aby sme naše telo zbytočne nevyčerpávali.

 

Je potrebné prevziať zaň zodpovednosť

 

To ako si aktuálnu situáciu pripustíme a aký k nej zaujmeme postoj ovplyvní to, ako u nás bude prebiehať stresová reakcia. Miera stresu, ktorý pociťujeme teda závisí najmä od nás. Je na nás, či budeme viniť druhých alebo okolnosti v ktorých sa nachádzame, či sa budeme ľutovať alebo či aktívne prevezmeme za svoj stres zodpovednosť.

Čo to znamená prevziať zodpovednosť za svoj stres? Znamená to postaviť sa k svojej situácii proaktívne – uvedomiť si a pomenovať čo sa deje, reagovať rozvážne a robiť konkrétne kroky, a to:

1. Určiť si svoje aktuálne ciele a priority

 

Áno, ťažko si teraz vieme naplánovať čo bude o rok či o mesiac. To v nás môže spôsobovať beznádej, zúfalstvo, ľahko strácame silu a odhodlanie. Preto je dôležité, aby sme si stanovili krátkodobé ciele: čo chcem dosiahnuť tento týždeň, aké sú moje priority na dnešný deň? Spraviť si konkrétny a jasný plán, pravidelne si ho vyhodnocovať – ako sa mi dnes darilo, ako som spokojný, čo môžem zajtra spraviť inak. Jasné ciele a priority určujú smer, ktorým pôjdem.

2. Byť si vedomý svojich princípov

 

Rovnako dôležité ako poznať svoj cieľ, je vybrať si aj cestu akou sa k nemu dostanem. Hodnoty a princípy, ktoré hodláme pri dosahovaní svojich cieľov rešpektovať, nám určujú spôsob, akým budeme konať.

Ako na to? Ako si vybrať svoju cestu?

Je osožné spísať si svoje hodnoty a princípy – to čím sa chcem riadiť, čo je pre mňa dôležité a podstatné. Pomáha to v dôslednosti a vytrvalosti na mojej ceste. Ak sa o nich ešte porozprávam s niekým ďalším, zvýšim tak mieru ich dopadu.

3. Myslieť pozitívne

 

Taktiež sa potrebujeme nastaviť pozitívne. V hlave sa nám ženie množstvo myšlienok. Máme tendenciu frflať a vidieť veľa dôvodov, pre ktoré sa niečo nedá. Negatívne myšlienky zvyšujú náš stres, naopak pozitívne myšlienky nám pomáhajú dostať ho pod kontrolu. Ak zameriame svoju myseľ pozitívne, sme schopní zmeniť naše negatívne nastavenie na pozitívne. Napr.:

„Toto neviem spraviť.“ → „Urobím to najlepšie ako v tomto momente viem.“

„Všetko sa mi kazí.“ → „Zvládnem to, krok za krokom.“

„Neznášam, keď sa toto stane.“ → „Už som to zažil. Viem ako to zvládnuť.“

„Cítim sa zúfalo a sám.“ → „Môžem niekoho osloviť a požiadať o pomoc.“

„Nemôžem uveriť, že som to zbabral.“ → „Všetci robíme chyby. Môžem to napraviť.“

4. Nájsť svoje vnútorné a vonkajšie zdroje

 

Ak nemáme prostriedky a energiu, nie sme schopní dôjsť do cieľa. Keď chceme zvládnuť náročné úseky cesty a potom aj ďalej kráčať, potrebujeme sa na cestu dobre pripraviť (trénovať) a počas cesty si potrebujeme vedieť oddýchnuť. Naše zdroje – vnútorné i vonkajšie, ktoré máme k dispozícii a môžeme využívať, nám určujú naše možnosti.

 

Ako trénovať a priebežne čerpať silu?

Svoju energiu vieme dobíjať, obnovovať na 4 úrovniach: fyzickej, emocionálnej, mentálnej a spirituálnej. Potrebujeme sa starať o svoje telo, emócie a vzťahy, myseľ a o svojho ducha. Tieto úrovne sú vzájomne prepojené, jednou aktivitou obnovujem viaceré zdroje. Keď pôjdem napríklad na prechádzku do lesa, bude to prospešné pre moje telo (mám pohyb), pre moju myseľ (vnímam iné podnety), moje emócie (pocit slobody, radosti) i moje vzťahy (mám priestor venovať sa aj svojim deťom, partnerovi, …).

 

Na to, aby sme obstáli a zvládli toto náročné obdobie, potrebujeme sa zamerať na seba. Posilňovať svoju odolnosť, mať pod kontrolou seba a svoje správanie. Potrebujeme minimalizovať svoje energetické straty, nevyčerpávať sa zbytočným bojom a nadobúdať zdravé návyky.

Dôležitejšie ako tvrdo pracovať a byť vysoko produktívny je byť efektívny – robiť správne veci správnym spôsobom.

Súvisiace blogy

Remote Control

Remote manažment sa ešte donedávna týkal prevažne nadnárodných spoločností, ktoré mali pobočky po celom svete. Súčasná situácia si však vyžiadala zmenu a vedenie ľudí na diaľku sa stalo každodennou realitou...

Zistiť viac
sk_SKSlovak
sk_SKSlovak